Мольберт із незакінченим полотном, на якому рідна до щему гуцульська кошара. На підвіконнях — акуратні зелені перчики з червоними стручками, край столу — три піпи на тарілочці із темного скла. Саме таким постав перед мною Храм творчості Заслуженого художника України Володимира Микити. А за вікном — благодатний літній дощ, що, здається, ґрунтовністю своєю перетікав у нашу неквапливу бесіду...— Володимире Васильовичу, Ви щойно повернулися з Києва з новим титулом. Щиро вітаю Вас, але відкрийте таємницю, за що сьогодні дають звання академіка Академії мистецтв України?
— Звання завжди присвоювали, тож Ви влучно підмітили — сьогодні його саме „дають". Особливо, якщо йдеться про члена СДПУ(о)— в обхід експертних комісій, художніх рад можна стати „заслуженим , отримати інші відзнаки... На щастя, ця сила не здатна зробити своїх прибічників академіками. Художник, який претендує на це звання, мусить бути універсалом, тобто мати й портретні, й пейзажні, й натюрмортні роботи однаково високого рівня. Я довго не ризикував подавати свою кандидатуру навіть на члена-кореспондента, бо знав, що не маю диплома про вищу освіту. Мене заспокоювали: ти й без нього всього досяг, але тільки я знаю, як баную, що не довчився. Та врешті-решт зважився. Витримав конкурс із одинадцяти претендентів на місце і відбір шляхом таємного голосування членів Академії мистецтв України. Було лише два голоси „проти", тож я став членом-кореспондентом у першій трійці. А до когорти академіків на три вакантні місця з чотирнадцяти наявних потрапили наразі двоє: я і скульптор Кущ із Київської художньої академії. Цього разу за мене проголосували всі.
„Полотна — діти мого народу, тож мусять залишатися на Закарпатті
— Пане Володимире, що для Вас піпа — елемент іміджу, предмет колекціонування чи засіб задоволення потреби палити?
— Колись палив сигарети. Багато. Легеням шкодило — то й залишив. Без курива протримався чотири роки. Коли працював — „замикало", не зливався'м із полотном уєдно, тоді й узявся за піпу. Вона так не шкодить. Маю й одну піпу на пам'ять про мого вчителя Ерделі.
— А перчики на підвіконнях?
— Доглядаю сам, бо гострий перець — то моя улюблена спеція. Рослинки радують око...
— Творча лабораторія — щось незбагненне. Один бере аркуш і терпляче „ґвалтує " його, поки щось не вималюється. Другий, весь час займаючись чимось іншим, виношує роботу в собі, і вже не підкидаючи жодної деталі кладе її на полотно. Як працюєте Ви?
— Я, видать, скоріш із „других". У мене тема має „перебродити". З вирішенням не поспішаю. Пропускаю через серце. І тільки коли визріла композиція — беру полотно. Вже згодом відпрацьовую деталі роботи, кольорову гаму...
— А як із замовленнями? їх у Вас багато?
— Ні для кого ніколи в житті на замовлення не малював. За часів Художфонду щось не принципове траплялося. Але щоб творчу роботу — на замовлення, то вже ні...
— Проте, треба ж на щось жити...
— Маю пенсію, тепер ось — стипендію академіка, щось ескізне продаю. І хоча попит на концептуальні мої роботи і в Росії, і в Канаді, й у сусідніх західних країнах з кожним роком зростає, вважаю, що полотна діти не тільки мої, а й мого народу, тож вони мусять залишатися на Закарпатті...
— З якого віку пригадуєте себе за малярством і коли відчули себе художником?
— Я і в мамки дозвідувався, і в сестер. Казали, що мало не з пелюшок. Себе ж пам'ятаю з трьох років, і все'м щось малював... А художником я себе не усвідомлюю і сьогодні. Хоч планка у мене висока, рятує теорія відносності. Особливо після „побачення" з мистецтвом італійської школи. Мікеланджело, Рафаель — це Майстри...
„Врятувати Земну цивілізацію можна лише бережливим ставленням до того, що сотворив Господь"
— Володимире Васильовичу, вважаєте себе учнем Адальберта Ерделі. А кого з молодих художників сьогодні можете назвати своїми вихованцями?
— У класичному розумінні, як було колись — майстер і підмайстри, учнів, скоріше за все, я не маю. Коли потрапив у поле зору Адальберта Ерделі, він приділив мені надзвичайно багато уваги, навіть називав по-своєму — Митайком. І спілкування наше не обмежувалося аудиторіями училища: брав на етюди, запрошував додому... Поділився і своєю мрією: створити в Ужгороді Академію, щоб вищу художню освіту обдаровані закарпатці могли здобувати тут. І коли мова зайшла про реорганізацію нашого училища прикладного мистецтва в інститут, я не зрадив ідею свого вчителя. Бо інститут на Закарпатті — явище абсолютно органічне: у нас надзвичайно багато образотворчо талановитих дітей. Ось і в цьому році двоє молодих закарпатців, що студіювали у Київській академії скульптури та живопис, вступили до аспірантури. Нашим талановитим дітям у столиці дуже раді. Я як член - кореспондент Академії мистецтв України сприяв втіленню ідеї Ерделі не тільки організаційно. Маючи обмаль часу на малювання, все ж таки приділяю його молодим, спілкуюся з першокурсниками, викладаю живопис за своїм методом, навіть без педагогічної освіти, й бачу позитивний результат.
— А можете назвати когось із молодих, чиї роботи викликали б у Вас "білу" заздрість професіонала?
— Розумієте, сьогодні художнє мистецтво дуже змінилося стилістично. Воно взагалі має властивість змінюватися залежно від того, якими духовними цінностями живе суспільство. Мені особисто важко пристосуватися до сьогоднішньої стильової концепції через одну причину — визнаючи модерн цікавим і вартісним, я дотримуюся позиції, якщо створена річ не несе глибокого змісту, вона не зачіпає мене за живе. Милуюся, визнаю достоїнства, навіть захоплююся, але щоб зачепило й породило думку, мовляв, треба мінятися, бо цим шляхом варто піти, — ні. Я відчуваю, що рано чи пізно людство мусить повернутися до серйозних проблем, пов'язаних із долею планети у Всесвіті, її порятунку, бо вона — на грані зникнення, і ми — люди — тому причина. Негативна енергія деградуючого інтелекту позначається на всьому. Врятуватися можна лише іншим мисленням, бережливим ставленням до того, що створив Господь.
„Дав би Бог, щоб наш народ порозумів, що в особі Ющенка можемо отримати президента західноєвропейського рівня"
— Художник і влада. Якими, з огляду на Ваш життєвий досвід, повинні бути стосунки між ними?
— Як для поступу суспільства в цілому, так і мистецтва зокрема, дуже багато залежить від того, хто при владі. Від особистості, її духовності, інтелігентності, рівня інтелекту. З приватних потреб я до влади не звертався ніколи, виключно в інтересах Спілки художників, яку очолював із 1996 по 1999 роки, або ж загальної культури Закарпаття. Симпатій до радянських часів, зрозуміло, не відчуваю, але, справедливості ради, мушу визнати: тодішня влада кадри готувала розумно. В умінні дослухатися до думки професіоналів їй не відмовиш. І з тим, аби потрапити на прийом до владного достойника, проблем не було. Покійного Миколу Миколайовича Семенюка згадую з великою приємністю, він багато зробив для творчих людей краю. І Генріх Йосипович Бандровський моїми порадами щодо збереження обличчя старого Ужгорода не нехтував. За часів незалежної України я встиг побувати радником (правда, тільки на папері) в Сергія Івановича Устича, випустити художній альбом із Віктором Івановичем Балогою та Геннадієм Геннадійовичем Москалем. Нинішня ж влада має мене за чужого, визнаючи лише тих, хто сповідує її „ідеологію".
— Нині ми на порозі президентських виборів. Якого президента, на Ваш погляд, потребує Україна, аби життя змінилося на краще?
— Коли вивчаєш історичні формації, то неодмінно записуєш в актив народу вміння сформувати державу. Але цей процес успішний лише за наявності лідера, особистості. Саме особистість вирішує проблеми творення держави. І тільки за нею — народ. Без лідера державу не сформувати. За своє чималеньке життя я безпосередньо розмовляв із багатьма УІР-персонами України як радянських часів, так і часів незалежності. Але сьогодні серед претендентів на найвищу посаду в Україні бачу одну Особистість — Віктора Ющенка. Імідж, харизма лідера з тонким відчуттям і розумінням всього довколишнього. Сердечна, душевна людина, котра мислить через розум серця, що само по собі — рідкісне явище. Дав би Бог, щоб наш народ зрозумів, доріс до того, аби усвідомити, що в особі Віктора Ющенка вже сьогодні можемо отримати президента західноєвропейського рівня. Саме такого керманича потребує наша ще не до кінця сформована держава. Хоча тільки вибори покажуть, якого президента українське суспільство, тобто ми з вами, насправді заслуговуємо.
Розмовляла Віра Копейко