Карпати дивують і полонять кожного, хто хоч раз побачив цю чарівну казку природи. Американський художник Рокуелл Кент, відвідавши Закарпаття, сказав: «Ваш край настільки прекрасний, що тут щороку мусить народжуватися, принаймні, по одному художнику і поету». Справді, мальовничий край подарував нам чимало визначних митців, оптимістичне, життєстверджуюче мистецтво яких дарує радість і естетичне задоволення. Це Й. Бокшай, А. Кашшай, А. Коцка, Е. Контратович, Ф. Манайло. Рідна земля живить джерельною силою і молодих художників, таких, як А. Шепа, Є. Кремницька, П. Балла та інші. Чільне місце серед них належить Володимиру Васильовичу Микиті — гідному продовжувачеві кращих традицій закарпатської художньої школи, справи свого вчителя А. Ерделі. В. Микита працює в галузі станкового живопису.

Знаним і улюбленим митцем художник став порівняно недавно. До визнання він ішов довго, нелегким шляхом, був у постійному творчому дерзанні й пошуку. Створював прості життєві ком­позиції, малював портрети сільських трудівників, етюди, пейзажі, натюрморти. Відкриття для себе знаходив у буденному житті. Люди захоплено сприймали кожний новий твір В. Микити, але він рідко брав участь у виставках, був надто вимогливий до себе, до своєї творчості. Аж поки не відчув грунт під ногами — власну стійку естетичну позицію, професійну впевненість.

Розширюючи ідейний кругозір, удосконалюючи майстерність і дедалі глибше оволодіваючи методом соціалістичного реалізму, митець своєю працею служить народу, Комуністичній партії, Вітчизні, множить славу радянського мистецтва і вносить у скарбницю духовних багатств свій доробок, що нині налічує понад дві тисячі творів.

В. Микита у своїй творчості охоплює велике коло тем сьогодення, по-своєму їх трактує. Він уважно вивчає явища природи, життя і через своє світосприймання відкриває світ краси. Він мріє і пробуджує мрію в інших. Характерно, що підкреслюючи якусь яскраву деталь, художник спрямовує нашу думку в бажаному напрямку. І ми відчуваємо вдумливого, чуйного митця-філософа, психолога, здатного емоційно і безпосередньо висловити свої почуття.

— Найдорожчим у житті вважаю творчість,— говорить Володимир Васильович. — Для мене малювати — значить жити.

...На його картинах — праця земляків, розквітлий чебрець, бузково-білий туман, чудова гірська природа,— все, що хвилює. Але бентежний митець живе тим, що ще не написав. Його герої — це справжні сильні характери, неповторні індивідууми.

Тема селянського життя — основна у творчості художника, бо сам він народився і виріс у селі Ракошино Мукачівського району. Навіки вкарбувалися в його серце і пам'ять стара хатина, убоге село, виснажена земля, що не могла нагодувати велику сім'ю, хмарне, як осіння ніч, дитинство. Митець пережив гірке минуле, вистраждав його і тому сьогодні відчуває потребу показати людям історію рідного краю, колишню непосильну працю сільського трудівника. Він робить це майстерно, йдучи шляхом життєво? правди.

Найбільш значні з серії картин, в яких показано життя Закарпаття дорадянсь-кого часу, твори «Самотність», «За упокій душі», «Обід у школі». Кожний — ніби важке зітхання художника, перене­сене на полотно. Водночас в них висловлена віра у світлий завтрашній день, бо не можна в людині вбити надії — стверджує митець.

Радісно вітав В. Микита жаданий радянський лад. Нове вільне життя породжує нові теми. Про перетворення на селі, радість вільної праці розповідають полотна «Оновлення», «Весняні турбо­ти», «Ранок на фермі», «Збір картоплі», «Звозять сіно». Ця серія — літопис життя області з часу возз'єднання з Радянською Україною. Твори захоплюють глядача простотою сюжету, композиційною завершеністю, пристрастю. В жодному з них художникові не зраджує почуття міри. Деталей не багато, але кожна сповнена глибокого змісту.

В. Микита вніс свій вклад і в розвиток реалістичного портрету. В етюдах «Дід-казкар», останньому варіанті роботи «Лікар Снігурський», картинах «Школярка», «Хірург Фединець» митець розкриває внутрішню красу людини. Це одна з головних рис творчості художника. При всій індивідуальності в образах, створених своєрідним майстром пензля, підкреслюються спільні харак­терні риси радянських людей — творців, патріотів, інтернаціоналістів. Через образи сучасників — «Колгоспний пастух», «Учитель», «Господар полонин», «Робітник М. Токарюк» художник показує велич нашої епохи.

Нещодавно В. Микита написав портрет свого наставника і порадника Ф. Ма-найла. Це ніби своєрідний діалог автора із своїм героєм, до якого він ставиться з любов'ю і шаною. Володимиру Васильовичу вдалося передати найтонші порухи душі прекрасної людини, визначного художника нашого часу.

Сумною трембітою звучить у творчості митця тема Великої Вітчизняної війни. І хоч минуло вже багато років, як відгриміла війна, художник щоразу повертається до неї — не може забути. Він створює полотна «За щастя внука», «Розстріл виноградівських партизан», «Страта О. Борканюка». Останнє розповідає про трагічні хвилини народного героя Закарпаття. Автор утверджує несхитну волю комуніста, його оптимізм, віру в перемогу. Образ приваблює насамперед душевною силою. Він написаний з великою повагою до героя, до комуніста.

— У світі немає нічого прекраснішого за людину,— говорить Володимир Васильович. І саме в людях, їхньому житті він шукає нові сюжети. Щиро змальовує В. Микита добрих і мудрих, душевно красивих літніх людей. Проникливо, з любов'ю написані портрети «Моя мамка», «Старий гуцул», «Ягнятко». Останній твір — один з кращих у доробку митця. Тут художник домігся невимушеності й природності пози старого вівчаря. У нього відкрите, розумне, вольове обличчя. Тонко передано його психологічний стан. Талановито виписані замріяні ласкаві очі, натруджені вузлуваті, зашкарублі руки. Образ написаний з глибокою повагою до нелегкої професії вівчаря.

Неповторно своєрідним баченням світу полонять пейзажі В. Микити. Тонкий лірик, він у роботах «Гірська рапсодія», «Ранок», «Зима в Карпатах», «Гірське село» романтично підносить, поетизує природу рідного краю. Ці твори різні за настроєм, але завжди сповнені величі, дихають «життєвими силами». Пейзаж у художника — патріотична тема, що засвідчує його синівську любов до Батьківщини. В них він не лише пропагує красу, а й славить життя.

Про яскраву, темпераментну творчість пропагандиста життєстверджуючого реалістичного мистецтва свідчать картини «Тиша», «Новина», «До сонця», «На Новий рік», «Ноктюрн». В них ви­словлена безмежна віра в людину, її світле майбуття. В них відчувається бажання митця бути необхідним людям, зробити своє мистецтво близьким і потрібним їм, виховувати прекрасне почуття краси.

— Чи вчився б В. Микита на художника, чи ні, він все одно став би ним, бо він художник не за званням, а за покликанням, — сказав про Володимира Васильовича заслужений художник УРСР Е. Контратович.— Його небуденний талант з кожним роком набирає сили, стає більш зрілим і плідним.

Картини В. Микити можна побачити не тільки в музеях Радянського Союзу. Вони з успіхом демонструвалися і знайшли своїх шанувальників в Болгарії, Угорщині, Чехословаччині, а також Ка­наді, Японії, Фінляндії.

Людина світлої душі, радісного життєсприйняття і захопленості заслужений художник УРСР В. В. Микита не знає спокою, бо живе ділами й турботами Вітчизни, радянських людей. Він віддає їм талант, майстерність, своє серце, і безмірно щасливий...

 Алла Шелест